Najnovija analiza koju su objavile organizacije Changing Markets Foundation i Mighty Earth nosi naziv “Očistite u Opsegu 3 – nered od metana koji supermarketi kriju”. U svom izveštaju otkrili su da 20 najvećih svetskih trgovinskih lanaca u prodaji hrane ne uspeva da se izbori sa ogromnom emisijom metana u svojim lancima snabdevanja.
Kako navode, ni jedna od tih kompanija na globalnom nivou – uključujući imena poput Ahold Delhaize, Carrefour, Lidl, Tesco i Valmart – ne izveštava o svojim emisijama metana, niti je postavila svoje ciljeve za smanjenje emisija metana, uprkos činjenici da meso i mlečni proizvodi čine jednu trećinu njihovih ukupnih emisija ovog gasa.Novo praćenje metana meri napredak prema 18 odabranih indikatora kako bi dao uvid u akcije trgovaca na malo na njihove emisije metana u vezi sa proizvodnjom mesa i mlečnih proizvoda. Uprkos činjenici da je metan, kako ističu u ovoj studiji, gas “super grejač” odgovoran za otprilike četvrtinu globalnog zagrevanja do danas,19 od 20 najvećih trgovaca hranom sa najvećim prihodom – od kojih su svi sa sedištem u SAD ili Evropi – obezbedilo je manje od 50% ukupnih dostupnih poena, sa izuzetkom Tesco-a sa 51%. Posebno lošim su se pokazali američki trgovci na malo, pokazujući očigledan nedostatak ambicija i odgovornosti u odnosu na klimatske promene. Autori ovog izveštaja pozivaju na urgentnost rešavanja problema – smanjenja emisije metana u ovom sektoru u skladu sa preporukama Međuvladinog panela o klimatskim promenama (IPCC). Jedan od ključnih indikatora u ovoj analizi je izveštaj o prelasku na proteine biljnog porekla. Naglašavaju da ukoliko bi šest vodećih prehrambenih trgovinskih lanaca prešlo na prodaju 50% biljnih proteina, uštedeli bi emisije štetnih gasova kao da se sa puteva EU ukloni 25 miliona automobila. Ipak, izveštaj pokazuje da je samo nekolicina maloprodajnih trgovaca postavila merljive ciljeve da poveća prodaju alternativnih proteina. Tesco, Carrefour, Schwarz Group (Lidl) i Ahold Delhaize su se obavezali da će podstaći rast ovog segmenta tržišta, dok se većina drugih nije pomerila sa nulte tačke.
– Trgovci hranom ignorišu problem metana skriven u opsezima zagađivanja od mesa i mlečnih proizvoda i rizikuju da izgube poverenje potrošača. Metan je gas supergrejač efekta staklene bašte odgovoran za oko četvrtinu zagrevanja koju je naša planeta već doživela. Trgovci na malo su u jedinstvenoj poziciji da u svojim lancima snabdevanja hitno smanje emisiju metana nastalog od poljoprivrede. To počinje sa tim da budu iskreni o uticaju proizvoda koje oni prodaju i da rade više i brže na tome da se taj uticaj smanji – rekla je Gemma Hoskins iz Mighty Earth.
Procenjuje se da emisije iz Opsega 3 – a to su emisije koje se generišu u maloprodajnim lancima snabdevanja dolaze od preko 90% evropskih trgovaca, pri čemu skoro polovinu od toga čine gasovi koje stvaraju meso i mlečni proizvodi. I pored toga, u ovom trenutku samo šest trgovaca izveštava o svojoj emisiji gasova u tom delu. U Evropi kompanije Leclerc, Intermarche, Rewe, Mercadona, Sainsburys i The Kroger Co. ne izveštavaju ili su dale nedovoljan izveštaj o Opsegu 3. U SAD jedini trgovac koji daje svoje izveštaje o emisijama iz Opsega 3 je Costco.
– Emisije metana su glavna slepa tačka supermarketa. Naša lista rezultata otkriva potpuni nedostatak akcije, pri čemu najmoćniji igrači u lancu snabdevanja hranom potpuno ignorišu obaveze svojih vlada da smanje emisiju metana za 30% do 2030. godine. Ovo se mora hitno promeniti. Neki trgovci na malo priznaju problem i preduzeli su male korake, ali niko se prema tome ne odnosi kao prema hitnom zahtevu. Smanjenje metana u ovoj deceniji je naša ručna kočnica na putu globalnog zagrevanja, a trgovci je jedva pritiskaju. Kompanije koje dominiraju našim sistemom hrane moraju da iskorače sada i da preduzmu prave korake da smanje svoju emisiju metana – istakla je Maddy Haughton Boakes iz Changing Markets Foundation.