Veliki uticaj na industriju ambalaže u svetu trenutno ima transformacija propisa o zaštiti životne sredine. Zbog toga se fokus pored funkcionalnosti i isplativosti, proširuje na održivost, inovacije i na što veće angažovanje potrošača.
Održivost i cirkularna ekonomija
Održivost ostaje glavni standard za inovacije u industriji pakovanja hrane. S obzirom na jasnu činjenicu da moramo posvetiti više pažnje na zaštitu životne sredine, donosioci propisa i potrošači zahtevaju ekološka rešenja i sprovođenje zakona u svim segmentima.
Udaljavanje od tradicionalne plastike i korišćenje biorazgradivih materijala, kao i onih koji se mogu kompostirati – papir, polimlečna kiselina (PLA), kukuruzni skrob, šećerna trska i alge, nastavlja se i tokom 2025. godine. Pakovanje mora da prati cirkularnu ekonomiju, te će opcije za višekratnu upotrebu, recikliranje i kompostiranje biti od suštinskog značaja za smanjenje otpada i usklađivanje sa ciljevima održivosti. Kompanije koje su već posvećene ovoj tematici sve češće ulažu u korišćenje ambalaže od jednog materijala kako bi olakšali proces recikliranja. Sistemi za ponovnu upotrebu, poput ambalaže koja se može više puta puniti, postaju ponovo popularni.
Transparentnost
Potrošaći sve više obraćaju pažnju na materijale koji su korišćeni za pakovanje hrane. Zbog toga bi proizvođači pakovanja trebalo da obezbede jasne informacije o celokupnom procesu snabdevanja i porekla pakovanja, uključujući i poreklo sirovina koje su za to korišćene.
Transparentna lista informacija u vezi sa sirovinama ili gotovim bazama koje su korišćenje za svaki proizvod – bilo da su u pitanju održive, reciklažne ili kompostabilne supstance – postaje neophodna na svakom pakovanju. To je zapravo model po kome proizvođači ambalaže svojim klijentima pomažu da donesu odluke koje u skladu sa potrebama njihovog poslovanja, kao i da budu informisani o trenutno važećim propisima.
Tehnološke inovacije
Proizvođači će nastaviti da koriste tehnologije poput QR kodova, RFID oznaka (identifikacija putem radio frekvencije) ili proširenu stvarnost (AR) kako bi poboljšali bezbednost proizvoda, ali i interakciju sa potrošačem. Ove inovacije omogućavaju mere protiv falsifikovanja, praćenje kvaliteta proizvoda u realnom vremenu, ali i podsticanje potrošača da koriste digitalna sredstva kroz koja će biti obavešteni o popustima, kao i o raznim ekskluzivnim sadržajima. Ono što je došlo sa internetom – mogućnost ažuriranja u realnom vremenu o uslovima upakovane hrane, uključujući temperaturu, vlažnost i lokaciju, razvijaće se nadalje omogućavajući proizvođačima da obezbede optimalne uslove za transport i skladištenje.
Personalizovanje u e-prodaji
Kako onlajn kupovina i usluge putem dostave hrane rastu, ambalaža se prilagođava identitetu brenda, a ujedno se mnogo pažnje obraća na stvaranje zabavnog iskustva prilikom raspakivanja hrane. Ovaj trend ide ka jačanju emocionalne veze između brenda i onlajn potrošača i proširenju broja lojalnih kupaca. Raste i broj proizvođača koji se dovijaju da osmisle što ekonomičnija “eco-friendly” pakovanja koja se najčešće koriste za jednokratnu upotrebu. Pored toga, proširuje se svest i o korišćenju ambalaže za višekratu upotrebu, posebno u isporuci hrane i proizvodima za ličnu negu.
Automatizacija i primena veštačke inteligencije
Automatizovani sistemi koje pokreće veštačka inteligencija optimizuju procese pakovanja, od dizajna i izbora materijala, pa sve do logistike. Ovako postavljen sistem poboljšava efikasnost i smanjuje troškove, čineći ambalažu dostupnu većem broju preduzeća.
Senzorna iskustva
Mlađe generacije privlače razni taktilni elementi koji se mogu kreirati različitim teksturama – mekan na dodir, glatka površina, izbočene teksture, tehnologije koje menjaju boje ili korišćenje mirisa u pojedinim proizvodima.
Minimalistički dizajn
Trend ka minimalizmu u dizajnu ambalaže nastaviće da raste. Brendovi se fokusiraju na korišćenje lakše ambalaže kojom se smanjuju troškovi transporta i zagađenje ugljendioksidom. Čist minimalistički dizajn sa manje boja i jednostavnim materijalima usklađen je sa ciljevima održivosti i privlači ekološki osvešćene potrošače. Na pretrpanom tržištu i pod velikim uticajem digitalnih kanala prodaje, potrošač ima tek nekoliko sekundi da preleti preko svakog proizvoda. Zbog toga je privlačan dizajn od presudne važnosti. Prema studiji kompanije Nielsen 64% odluke potrošača da proba nov proizvod zavisi od vizuelnog izgleda pakovanja.
U narednih 10 do 20 godina možemo očekivati digitalno povezana, ekološki prihvatljivija, bezbednija i praktičnija pakovanja. Restrikcije u korišćenju plastike će sigurno biti pojačane, što će naterati kompanije da pređu na pakovanja koji se mogu reciklirati i ponovo koristiti. Očigledno je da će automatizacija i robotika postati prisutnije u pogonima prehrambene industrije, dok će novi materijali poput nano-celuloze i bioplastike doneti pravu revoluciju u ambalaži.